15 oktober 2005

Ett till inlägg i Idol-träsket

Jag hakar på Idol-snacket. Här följer mina analyser av de kvarvarande deltagarna, 100% fritt från cynism och avund:

1. Apropå Linda Skugges blogginlägg - totally agree: Sebastian är INTE sexig. Jag tyckte Janne Kask i gamla härliga Brainpool var lite sådär småsöt, men det var för typ 12 år sen och när jag nu ser en liknande nuna med en frisyr som till och med Karl Martindahl skulle skämmas över så säger jag NEJ. Och jag beundrar Jocke Berg om han någonsin tar Musik non stop i sin mun igen efter den befläckelsen. Gräsligt.

2. Varför gillar alla Agnes? Hon ser fullkomligt vettskrämd ut varje gång hon går in på scenen och envisas med att ta Lisa Nilsson-låtar hon inte behärskar (Lisas låtar ligger lååågt) och jag tycker hon borde hålla sig till att sjunga "Vem vet inte du vem vet inte jag" på sommarfester på en filt i det fria.

3. Sluta fulstajla Elina säger Populärkultursjunkien. Jag är benägen att hålla med - det är för mycket Pippi över spektaklet. Jag tror att stajlisten fått för sig att hon har "figured her out" och ska försöka fixa till henne till någon slags karameeliserad Kitty Jutbring (som jag för övrigt tycker är asball)

4. Sibel Redneck Flåt Redzep får passa sig annars kommer farbror Swartling och äter upp henne. Jag gillar Sibel, hon sjunger så man reser sig från underlaget vilket det än vara må. Men jag får lite associationer till förra årets absoluta stolpskott Stina, som sjöng Eye of the Tiger så falskt att jag fortfarande inte klarar av att höra den. Hon charmade jurymedlemmen Breitholtz så till den milda grad att hon klarade sig oförskämt länge i tävlingen. Sibel har de där varma små rådjursögonen hon med, och jag är rädd för att Eye of the Tiger ska dyka upp igen och spräcka fasaden. Fast nej, jag tror på Sibel. Tyvärr tror nog fler av de som röstar på nån välputsad pojkspoling istället.

5. Måns! Som suttit säker så länge och charmat Kishti så den bruttan nog haft nasty thoughts, han börjar bli förutsägbar. Jag såg inte förra programmet, men den bokstaverade version av Astrologen som levererades igår fick mig att vilja köra in piprensare i min hals tills jag spydde galla. Dansband sa Clabbe. Det gör jag med och ser fram emot om 5 år när Idol-Måns gjort en Olivier de Paris och berättar om sitt liv som gigolo i Saint Tropez.

6. Tänk att de sa att Ola gjorde ett bra jobb med Kom igen Lena. Jag tycker lite synd om honom, jag tror som nån i juryn sa att ingen förutom Håkan Hellström kan göra den. Jag tror Ola kommer att börja sjunga pseudo-dansband, typ Barbados.

7. Jens var ok. Men VARFÖR väljer han låten med den töntigaste texten i svensk musikhistoria? "Jag vill att vi ska ÄLSKA i natt". Fyfan. En sån där låt som fulla killar sjunger högt för sina danspartners kvart i två i hopp om att det ska säkra dem ett ligg.

Faktiskt så blev jag så sur nu över att Tomas Ledin lyckats här i världen att jag måste sluta nu och kolla lite på Seinfeld istället. Till saken hör också att jag faktiskt missade Jonah i valfiskens buk och även hon som åkte ut.

Men snälla låt inte Sebastian vinna! Och han är INTE sexig. Det känns lika fel och Joan Collins-äckligt när Kishti säger det till Sebbe Flottfrilla i år som när hon sa det i fjol till Daniel vad han nu hette som vann-men-som-alla-glömt.

Inga kommentarer: