30 oktober 2005

De hängda rävarnas skog


Näst sista dagen i oktober. Fem grader varmt, mysig luft, klockan är en timme tidigare än vad jag trodde när jag klev upp och dessutom ser det ut som om jag krattat löven i trädgården fast jag inte har det (jag ha ett kontrakt med Gud).

Det hänger lite regn i luften men det är ljust och det ihop med allt jag skrev här ovan gör mig glad! Tänk i natt vid tvåtiden så siktades en räv, stor och fin, här ute bakom huset. Den gick och sniffade och hade det nog allmänt gott. Plötsligt stannade den till och lyssnar upp mot skogen. Som ett litet jehu kommer då vår katt (liten och svart) remmandes ur skogen, rakt mot räven. Asförbannad. Räven springer. Katten efter. De ryker ihop en bit nedanför huser, det väses och fräses och tumlas runt. Sen försvinner de bort som ett rödsvart streck.

Vi tillbringade en stund med att gå runt och kika efter den stackars skadade lille katten, jag undrade om vi skulle hitta ett huvud löst någonstans. Men efter vi bestämt oss för att ge upp och vänta tills det blev ljust som kom den lille gynnaren traskandes på vägen, helt oskadd med ett par rejäla rävpälstovor i morrhåren. När han var liten, när vi tog hand om honom, så tänkte vi att han ska få heta Rocky (efter Balboa såklart) så han skulle bli lite tuff. I natt slogs den lille tuffingen mot Ivan Drago. Hihi.

Inga kommentarer: