12 oktober 2005

Bodil Malmsten, Inga-Britt och Horace

Jag gillar Bodil Malmsten. Mycket av samma anledning som jag gillar Inga-Britt Ahlenius (hur går det för henne förresten - har hon börjat?) - de är båda kvinnor som vågar satsa på något nytt i en tid i livet när många andra bara stannar hemma och gnäller.

Bodil Malmsten bloggar, och det är skön text att läsa. Förra sommaren lyssnade jag när hennes bok Mitt första liv när den lästes upp i radio. Jag måste komma i håg att köpa den.

Förresten ska jag låna och försöka hinna läsa - haha - följande böcker imorgon för att åtminstone ha en chans att hänga med i Horace tankegångar:

Philip Roth - The Human Stain
Mario Vargas Llosa - nåt

Men troligen blir det ju typ Ryszard Kapuscinski. Fan.

Jag har böcker av både Gao Xinjiang och V.S. Naipaul, men har egentligen bara läst J.M. Coetzee av dem som fått priset på senare tid. Honom hade jag å andra sidan läst redan innan han fick priset. Ha!

Inga kommentarer: