08 november 2005

Gubbar som sitter för nära och tanter som glor

På mitt gym finns ett antal motionscyklar (kanske trettio stycken) framför några tv-apparater (typ sex stycken). Jag brukar cykla på morgnarna när det inte är så mycket folk och det händer inte sällan att jag sitter där själv och cyklar och kollar nyheter. Vid dessa tillfällen har det flera gånger hänt att en gubbe (eller man då) kommer och sätter sig på cykeln precis intill min. Inte sällan omges de av en omisskännlig svettlukt. Nu är frågan: varför sätter de sig just bredvid mig - och kan man be dem att flytta sig utan att vara alltför otrevlig? Jag vill liksom ha min dance-space och slippa hålla andan för att svettlukten inte ska parkera i min mun. Det händer också att de helt fräckt går fram och byter kanal från fyran till ettan på MIN tv - och när jag då säger att ursäkta men jag tittade på den kanalen så ser de helt oförstående ut. Kan det helt enkelt vara så att de inte ser mig?

Vilket leder mig in på nästa reflexion.

Varför ska tanter (eller kvinnor då) alltid glo så in i helvete? Gärna med öppen mun och vandrande blick; upp ner upp ner. Typ som vad har hon på sig då? Eller tänker hon verkligen handla läsk på en vardag? Eller varför skrattar hon, vad är det som är så jävla kul? Min strategi är att titta tillbaks med en ursäkta men kan jag hjälpa till med nåt?-blick. Eller att bara glo ut dem tills de tittar bort.

Slusats: gubbar ser inte unga tjejer (om de inte spanar in oss förstås), tanter ser oss alldeles för mycket (och på ett missunnsamt sätt).

Inga kommentarer: