08 april 2006

Samtidigt i en helt annan stad

Vårt lördagsmys består av popcorn och Staropramen. Vi är matchande klädda i blå Fristadsbyxor och försöker frenetiskt få ihop sänggaveln som vi konstruerat själva, det ser nu ut att gå vägen. Väntar på att limmet ska torka innan vi kan resa den upp. Snart äter vi en middag a' la Konferens, tjälknöl med potatisgratäng och några glas rödtjut ur kartong. Jag har gett mig fan på att det ska bli den godaste potatisgratäng jag någonsin gjort. I morgon flyttar vi förhoppningsvis tillbaks in i sovrummet igen, efter en månads målande och spacklande. Vi har också fått vår nya soffa och lyckats sälja den gamla!

En helt annan sak: har lagt märke till att i Du ät vad du äter så inträffar alltid följande: Anna Skipper (varför säger Fredrik Birging alltid både hennes för-och efternamn?) daskar eller nyper den feta deltagaren på armen/magen så en mindre tsunami sätts igång. Säger nåt i stil med "äter man korv så blir man en korv", "det syns att ni är en riktig korvfamilj", "här har vi mycket att jobba med". Sen så ska hon av någon anledning alltid mata deltagaren, det övergår mitt förstånd varför han/hon inte själv får hålla i skeden. Hon är så sträng så sträng. Som en gammal barnhemsföreståndare.

2 kommentarer:

Xtian sa...

Lägg oxå märke till hur Fredrik Birging betonar de olika maträtterna när han räknar upp veckans intag. "Två bitar chokladkaka...MED GRÄDDE.." och får det att låta ännu hemskare och konstigare än vad det egentligen är.

Och Anna(Skipper alltså..) har världens mest konstlade glädje och därmed oxå humor. Just "här har vi mycket att jobba med"-kommentarerna skall verka lite "nu skojar jag med min nyblivna kompis"-skämt. Men eftersom hennes leende aldrig når till ögonen så ser man bara "du ditt miserabla matvrak, nu skall du få se på andra bullar(!)"-tanken som ligger bakom.

Jag bitter? Nä, men Anna (Skipper alltså) stör mig. Otroligt mycket.

Anonym sa...

åh, tjälknul! Jag borde verkligen sova. du är va du eter har jag aldrig sett som tur är.