15 april 2006

I had her in my cab once

Har just sett "The story of Madonna" på VH1. Är lycklig och alldeles pirrig i hela kroppen, den effekten har Madonna på mig. Så har det varit sedan 1985, när pappa kom hem med en grå kassett med en bild på en hårt sminkad tjej som halvlåg med en brudklänning på sig och ett bälte som det stod BoyToy på. Jag var 9 och "Material Girl" var det bästa jag hittills hade hört. Pappa gav ganska snart kassetten till mig, han gillade ändå bara en låt på hela bandet. Efter det har jag varit mer eller mindre besatt av Madonna. På senare år mindre besatt, men Madonna är bara så ball, har alltid varit och kommer nog alltid att vara. När jag var typ 12 så sparade jag ihop mina surt förvärvade månadspengar till en spegel med en bild av Madonna på. Så oerhört stolt jag var då jag köpte den! Snart därpå beställde jag en vidjo av "The Virgin Tour" från det där företaget som hade annons bakpå Okej, och spenderade all ledig tid med att lära mig ALLA steg till varenda låt.

Tonåren spenderades framför MTV, där mitt Madonna-jag trängdes med mitt Mötley Crüe-jag, och senare mitt Skid Row, Guns n'Roses och Metallica-jag. Jag tror Mo fick den där spegeln. Vidjon förstördes i en mindre TV-brand uppe i mitt och Mo:s rum. Där förstördes även Mo:s vidjo av the Immaculate Collection. Vi målade moucher och klippte av näthandskar och vi slängde oss med repliker som "This is where Wendy Worthington lives".

Några bra tidiga Madonnalåtar:
* Into the groove
* Burning Up
* Material Girl
* Dress you up
* Crazy for you

6 kommentarer:

deltidsharmonisk sa...

Jag var hårdrockare och kunde givetvis inte gilla henne på 80-talet. Men minns att jag bandade The Immaculate Album 1990 och gillade den skivan jättemycket. Hon var bra.

jo sa...

Var och ÄR bra. Nya skivan är fetbra. "You can dance" och "Erotica" är väl lågvattenmärkena. Plus alla hennes usla filmer (bara Who's that girl och Susan var är du är bra) Swept away är nog värst. Men hon är bra!

L sa...

Åh, 80-tals-Madonna!

Mo sa...

Vet du att Immaculate-vidjon brann inte upp, den är hemma hos oss. Den är jävligt bra.

jo sa...

Mo, du & hon med vassa fingret kallade The Immaculate Collection för "the immaniculate collection".

jo sa...

Mo, du & hon med vassa fingret kallade The Immaculate Collection för "the immaniculate collection".