20 februari 2006

Jag har en likadan själv faktiskt

Ett märkligt fenomen när man ska köpa något i butik (ofta av vitvaru/elektronikkaraktär, typ diskmaskin, dvd-spelare, dammsugare...) så har försäljaren ALLTID en likadan hemma. "En alldeles utmärkt diskmaskin, och tyst är den också, jag har en likadan själv faktiskt och den låter inte mycket alls", "En mycket prisvärd fritös, jag har en likadan själv faktiskt, den osar praktiskt taget ingenting" (angående denna fritös så kan jag nog faktiskt inte tänka mig en fritös som skulle kunna osa MER än den prisvärda fritös som försäljaren prackade på oss, men det är en annan historia). Ingår det i säljarkursen att man själv ska relatera till produkten för att på så sätt skapa förtroende för den? Är det en kvalitetsstämpel att säljaren själv har just en sådan som kunden är ute efter?

Jag har från en säker källa hört att jargongen är rätt likadan hos vissa mäklare: "Det här är verkligen en praktisk lösning, jag har gjort likadant hemma hos mig faktiskt", "Nej det gör ingenting att skåpen sitter högt upp, det löser man med en liten stege. Bökigt? Inte alls! Jag har likadant hemma hos mig faktiskt", "Ohygieniskt med trätrall i duschen? Inte alls! Väldigt lätt att rengöra, jag har likadant i mitt badrum faktiskt"

Inga kommentarer: