17 december 2007

Hur var det på Hovet?

Jag hade kunnat sitta där och lyssna flera timmar till. Det var en sån där konsert som gör mig lite lätt besatt i några dagar efteråt – jag går omkring med musik i öronen konstant och myser. Jag tycker det var en behaglig stämning också, och det gick förvånansvärt smidigt att ta sig ut och därifrån.

Vad var så bra då? Jag älskade öppningen, If I was your vampire. Otroligt snygg och mäktig. Vacker ljussättning och Manson var också vacker i sin självlysande rosa ögonskugga (som jag matchat så fint!). Jag gillade att det inte var så mycket bjäfs i form av div. ”skräckinslag” (den där huvudlösa damen kändes lite malplacerad.) Jag gillade att det faktiskt bara var bra låtar som spelades under hela konserten. Och jag gillar hans röst som passar så himla bra live. Trummorna var helt sagolika. De fick jättemycket utrymme ljudmässigt och lät knivskarpa och onda.

Bästa låtarna: Disposable teens var nog bäst. Är ju också en sucker for Rock is dead – ett framförande som nästan gav min konsertkompis blåmärken eftersom jag nog slog lite för hårt på honom av upphetsning. Haha. Sweet dreams var lite läskig, helt nedsläckt scen med Manson iklädd nån slags luciakrona med framåtriktade ljus. Annars var det inte så mycket skräckshow. Snygg och smakfull och BRA. Shoot, shoot, shoot motherfucker.

Mindre bra – för man måste väl ha med det också: har läst en del av recensionerna och kan så här i efterhand till viss del hålla med om att det kanske var lite lamt mellan låtarna. Men det var inget jag tänkte på då. Jag ville ha fler låtar från nya skivan, jag satt och väntade på ett par stycken som jag hade längtat efter att höra live. Jag tycker inte att Putting holes in happiness var så där jättebra. Dessutom så satt jag flera gånger och skrattade åt de svartklädda roddarna som fixade med props och mickstativ. De hukade sig och sprang så fort de kunde och det såg B-igt ut, hade de inte kunnat göra en snygg grej av det om det nu behövdes så mycket fixande?


Jag är väldigt nöjd med min konsert och skulle gärna dra till Göteborg nu direkt.

Inga kommentarer: