04 januari 2006

Värsta mamman

Jag tycker Skugges värsta-mamma-krönika är hur rolig som helst. Jag är trött på präktmorsorna som poserar i Mama med ungar med plockade ögonbryn och trött på alla som säger hur mycket man "får tillbaks" av sina barn. Erkänn: ungar är pest, rätt så ofta i alla fall. Små egoister. Och det går att skriva hur roligt som helst om det! Kolla bara: (klippt ur Skuggebloggen, mammor har fått maila in sina värsta-mamma-listor:)

"När det var för mycket legobitar och leksaker på golvet brukade jag komma in med dammsugaren påslagen och hota med att suga in dom omedelbart om dom inte städade upp. Ibland sög jag in några leksaker för att visa att jag menade allvar."

"En annan mamma berättade för mig vad hon så när henners två äldsta barn slogs om katten, hon stod och lagade mat: Slutar ni inte genast och slåss om katten, lägger jag den här på skärbrädan och hackar den i småbitar! Barnen började gråta och hon har fortfarande samvetskval för det."

"Jag vill att de ska leka på övervåningen helst hela dagen, så jag kan surfa runt till mina blogkompisar."

"Min lille kille är extremt mammig just nu och har växt fast i mina knäveck, så det enda som funkar är när han sitter i badet då är han helt lugn, så ibland badar han 10 ggr per dag."

"När jag ska dammsuga så tror min stora kille att jag ska suga upp alla leksaker som ligger på golvet, så han springer runt i panik och lägger alla saker på rätt ställe."

Sen så har vi då en präktig morsa, som förfasar sig över Skugges lista. Såklart. Klart att nån ska misstolka och vara pryd. Slappna av! Det är ju roligt ju! Jag skrattade mest åt det där med "Ibland sög jag in några leksaker för att visa att jag menade allvar." Och åt katten.

Inga kommentarer: