23 januari 2006

Favoritgäster i Vänner - ny bra lista

Här kommer en lista över bra och dåliga inhopp i Vänner (jag har inte tagit med gästskådisar som varit med en längre tid, typ Tom Selleck och han som spelar Mr. Heckles och han som spelar Mr Treeger. Men Adam Goldberg får vara med, han var med i typ tre-fyra avsnitt):

Bra gästskådisar och roliga ögonblick från avsnittet:

* Jon Lovitz (The one with the Stoned Guy)
När han säger "heeeeeey..." när han hör plinget från äggklockan, eller "Macaroni & cheese - We gotta make this!"

Jon Lovitz är även med i ett avsnitt i en senare säsong, men det är inte alls lika kul. De drar det hela för långt.

* Ben Stiller (The one with the Screamer)
Alla hans raseriutbrott är helt underbara. Fast det bästa är nog när han blir arg på ankan ("Quack quack! Quack quack!"), och blir avslöjad av alla Vännerna.

* Charlie Sheen (The one with the Chicken Pox)
Han har förmågan att se rolig ut trots att han inte säger eller gör nånting. Men han är väldigt rolig just när han berättar att han varit inlåst x antal månader i en "steeltube with men" (tror jag han säger). Han är jätteallvarlig och har världens minsta mun, och är så söt och så rolig.

* Adam Goldberg (The one where Joey moves out och tre till)
Mysig, psycho och rolig. "See you pal" och utskällningen när fisken Buddy är borta t.ex.

* Jennifer Saunders (The one with Ross' wedding, 1 och 2 och avsnittet efter det)
Saunders spelar ju Emilys mamma (eller styvmamma?) "Oh yes. There you are." Säger hon med förakt till sin make.

* Reese Witherspoon (Rachels syster i bl.a "The one with Rachels sister")
Jag tror ingen hade kunnat göra den rollen bättre. Hon är bäst när hon drar för gardinerna i Ross lägenhet med ett triumferande flin.

* Brad Pitt (The one with the rumor)
Jag är lite kluven, men det lutar mest åt att jag gillar hans insats. Speciellt när han säger "She also made out with Takaka Kaikek the night before he went back to Thailand".

* Alec Baldwin (The one in Massapequa)
Han är riktigt riktigt bra. Gör rollen som Phoebes överentusiastiska pojkvän (eller som Phoebe uttrycker det "You're like Santa Claus. On Prozac. At Disneyland. Getting layed!" Hela hans insats är värd att beskåda om och om igen. Bäst: han tittar på ett kort på Rachels gamla hund och säger "Bow-ow old friend, bow-ow."

Dåliga gästskådisar i Vänner och varför de är dåliga:

* Robin Williams och Billy Crystal (The one with the Ultimate Fighting Champion)
Deras insats går bara ut på att Robin Williams ska få visa sin inte alls roliga "jag-pratar-barnspråk"-stil och det är inte roligt i Vänner heller. Vad Billy Crystal tillför har jag också svårt att se. Jag antar att de båda var väldigt populära när avsnittet sändes.

* Bruce Willis (The one where Ross meets Elizabeth's dad + ett par till)
Han är både bra och dålig. Mest dålig. Publiken skriker sig hes och det kan ju verka skoj, men jag kan inte fatta att han som är så bra i Pulp Fiction kan vara stundtals så usel som Elizabeths pappa.

* Winona Ryder (Melissa-from-college i The one with Rachel's big kiss)
Episoden med Melissa är verkligen pissdålig, det beror nog både på att Winona Ryder inte gjort en enda bra roll sedan Reality Bites (=hon kan inte agera) och på att den här episoden av Vänner verkar vara panikskriven.

* Kathleen Turner - generellt sett - som Chandlers pappa.
Gud vad besviken jag blev. Jag hade förväntat mig något riktigt stort. Och vad har hänt med Kathleen Turner? Jag menar - jämför henne med hur hon såg ut i "Den vilda jakten på stenen" - har hon käkat testosteron eller är hon typ sjuk på riktigt?

* Aisha Tyler som först Joeys (The one with the soap opera party) och sedan Ross flickvän.
Dålig (kass!) skådis överhuvudtaget. Otroligt tråkig. Hon kan inte ens hångla upp MattLeBlanc på ett engagerat sätt.

* Danny DeVito (The one where the stripper cries)
Det här är inget roligt avsnitt. Allt bara går ut på att Danny DeVito ska vara kort och tjock och gammal. Funkar inge bra. OCh Danny DeVito är väldigt mycket Owen Lift (hans rollfigur i den otroligt bra "Släng morsan av tåget") blandat med rollfiguren från Twins, jag har glömt vad han heter.

Snart ska jag lista de bästa Vänner-avsnitten. Det blir INTE de avsnitt som röstades fram i Kanal 5.

Inga kommentarer: