27 januari 2006

Att kräkla eller inte kräkla

Jag tycker det är roligt att läsa och höra om syskonen Hammar. KG Hammar - nuvarande men avgående ärkebiskop. Anna-Karin Hammar - kandiderande homosexuell präst. HB Hammar - kandiderande etikkonsulterande homofobisk* domprost. Hur många fler syskon har familjen Hammar i rockärmen? Och vilka är oddsen att en familj producerar tre ärkebiskopsämnen, varav en vekligen blitt ärke (so far)? Jag har fått för mig att det är rätt svårt att bli biskop, för att inte tala om ärke. Men spännande - i hur många yrken (eller är detta kanske bara ett ämbete) får man ha en sån spännande klädsel som mitra och kräkla? Jag är lite avis. Tänk om jag i mitt jobb som systemutvecklare kunde få den dress code:n att kräkla är rekommenderad utstyrsel. Och mitra. Jag sitter i landskap. Vad roligt det skulle se ut med alla mitror uppstickande över skiljeväggarna, och skulle man månne ha ett gemensamt ställ för kräklorna eller skulle man ha dem i en hållare vid sitt skrivbord? Man skulle kunna dra av arbetsklädseln i deklarationen. "Kräkla 3400 :-" Vad kostar en kräkla förresten, och hur många tillverkare finns det?

Historien om
syskonen Hammar, om hur ett efter ett präst-och biskopsvigt syskon ramlar fram, påminner mig om en radiosketch (Hassan?) som gick för många år sen. Där intervjuade man inte Boris Jeltsin, för honom hade man inte fått tag på. Däremot dennes bror, Kjell Jeltsin och nån Yngve Jeltsin osv. i all evighet. Hela släkten Jeltsin befann sig till slut i studion. Den var rolig. Var kan man lyssna på den igen?

* Jag grundar detta på uttalandet ""Äktenskapet är en unik relation mellan man och kvinna. Avgörande är den i skapelsen givna komplementariteten, det vill säga mannens och kvinnans olika, mot varandra svarande, utrustning. " Roligt med ordet "utrustning". Alla vet ju vad han menar. Läs mer om och av HB (Hans Börje) Hammar på SvD.

Inga kommentarer: