22 juli 2005

Dagens djur


Blomflugsjävlar f'låt daggflugsjävlar är dagens (o)djur!

Gick just in i köket och fann ett helt gäng av dessa små gynnare sitta och smaska på en halv citron.

De heter för övrigt inte blomflugor, utan daggflugor (fruktflugor, alt. bananflugor) -
Drosophilidae. Det lärde jag mig efter att en googling lett mig fram till denna intressanta sida.

Hur som helst hittade jag ett daggflugsmördarrecept här. Det lyder som följer:

"Blanda i ett glas:

Vatten
Vitvinsvinäger
Honung
Diskmedel

Småflugorna tänker - mums - och åker dit och landar. Eftersom det inte finns någon ytspänning sjunker de som stenar till botten."

Och när jag ändå är på ämnet så gjordes ju lite evolutionsbiologiska experiment nyligen på just sådana små gynnare. Från Dagens Nyheter:

"Vid 30 grader började hannarna uppvisa typiska parningsbeteenden genetemot andra hannar. De följde efter, grabbade tag, slickade den andra flugans könsorgan och gjorde kopulerande rörelser. Icke genförändrade hannar avvisade sådana parningsinviter. Men genförändrade hannar accepterade uppvaktningen och började i sin tur göra parningsriter mot en annan hanne. Följaktligen bildades långa kedjor och ringar av kopulerande hannar."

Geez.

Bildbevis:

Inga kommentarer: