27 augusti 2008

Om tvål


Jag har Bliw-tvål hemma i badrummet, det är min absoluta handfatstvål. Den är så söt och finns i fina färger nu sedan 10-gruppen gav sig på den. Ett problem jag har märkt är att jag ju har ett favorit-läge på själva dispenserplutten, dvs. hur mycket Bliw-tvål som ska flyta ut vid ett normalt tryck på behållaren, men då jag kommer hem till andra Bliw-konsumenter så har de mycket sällan samma läge inställt. De har ofta ett öppnare läge. Mitt tryck på behållaren är anpassat efter hur öppen plutten är, i mitt fall ganska lite öppen eftersom jag gillar ett mer distinkt tryck för att få ut den mängd tvål jag anser lagom för handtvätt. När jag gör samma distinkta tryck på andra Bliw-tvålar så resulterar detta oftast i en sjö av tvål. Inte bra.
Jag tror att detta är ett vanligt förekommande problem hos Bliw-konsumenter. Jag har nämligen märkt att när jag haft gäster så har ibland min Bliw-behållare skruvats upp så att mer tvål kommer ut vid mindre tryck. (Det har också hänt att jag hos andra skruvat åt Bliw-behållaren så att den mer ska motsvara min preferens av tvålflöde. Vi fungerar på samma sätt.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är en sån där superäcklig som föredrar fast tvål, gärna oliv med lite typ peelingkorn i eller nån annan härlig. Jag vet att det är en bakteriehärd och yadayada men fast jag har bacillskräck så gillar jag den typen av tvål bäst.

Jag har såklart alltid en flytande tvål (ofta palmolive pumpflaska) för gäster och brukar då också gömma den hårda tvålen.