08 oktober 2008

Kanske ska rädda en bank

I ett fack min necessär ligger sedan lång tid tillbaka tre tiokronor, tre femkronor och ett gäng enkronor. Ovanpå en bok i mitt sovrum ligger en skrynklig tjuga, flera tior och ett gäng enkronor. Sist jag städade så lyfte jag till och med bort pengarna och boken, torkade av bordet under och lade tillbaks boken med pengarna på. Detta är nog ett av de tydligaste tecknen på att jag nog blivit lite vuxen. Det hade ALDRIG förekommit för 10, eller kanske ens 5 år sen, att jag haft små pengakällor liggandes orörda.

I högstadiet var 1,50 = 1 cigg nere på finnkiosken. 50 öre var en banankola. I gymnasiet förekom inte styckesvisa cigg längre, så de småmynt som inte samlades till hela paket (ja jag var en sunkig smygblossande teenager) gick åt till fika på caféet. För 4 kr fick man en halv fralla. 7 kr gav en hel. 8 kronor räckte till en stor rågsmörgås med ost eller leverpastej, och hade man lyxen at tha 12 kronor över så fick man en pain riche med ost och skinka. Tror en delicatoboll kan ha kostat en femma.

Inga kommentarer: