14 februari 2006

Läsa eller lyssna

Jag lyssnar på Håkan Nesser som läser Borkmanns punkt. I LOVE att lyssna på deckare. Jag blir typ livrädd och måste stänga av och undersöka huset i jakt på min egen smygande mördare med jämna mellanrum. Det som är så bra med att lyssna på böcker är att jag kan göra det lite var som helst, på väg till och från jobbet, när jag lagar mat eller håller på med annat tråkigt hemma, när jag åker tåg (blir åksjuk om jag läser), mao helt perfekt. Bra när författaren själv läser sina böcker, Håkan Nesser gör ett bra jobb. Förutom att hans nErkE-dialekt slår igenom lite för mycket.

En fundering: om man lyssnat på en bok, säger man då efteråt att man har läst den eller lyssnat på den? Om någon berättar om en bok som jag lyssnat på, kan jag då säga "den har jag också läst"? Det känns fånigt att säga "den har jag lyssnat på", det blir ett störande moment i diskussionen. Men jag ljuger ju om jag säger att jag läst den. Kanske lika bra att vara tyst istället.

1 kommentar:

Celi sa...

Kära du! Det här har jag tänkt på mycket. I mitt arbete stöter jag ibland på människor som har svårt - av olika anledningar - att ta till sig ett innehåll i skriven textform, men som reflekterar och förstår då de lyssnar på talbok, CD och kassett. Dessa människor tar också del av ett innehåll, en text fast i muntlig form.

Om man går tillbaka över 500 år i vår historia så förmedlades sagor, lagar och regler mestadels muntligt. Det muntliga var det som stod i centrum. I och med Gutenberg kom den nedskrivna texten att bli allt mer viktig eftersom man då kunde ta del av ett innehåll utan att vara på samma plats som personen som ville delge informationen. I vår teknikålder där CD-spelare och annat gör det möjligt för oss att lyssna i lika stor utsträckning som att läsa, måste man väl ändå säga att text man tar till sig muntligt är väl ändå på något sätt "läst". Man tar ju till sig det i lika hög grad - om inte ännu bättre med en så intressant berättare som författaren själv! - som om man hade läst texten ur en bok.

Tack för en bra blogg, kika gärna in på min helt nya.